أفضل مئة مدونة

Monday, August 13, 2007

بقينا في زمن المسخ


امبارح و اخيرا بعد طول انتظار و بعد سنه يمكن و نص .. ساعدني القدر اني اتفرج علي الفيلم اللي انا بعتبروا فيلم واقعي مأساوي صريح من الاخر تحفه .. فيلم عماره يعقوبيان يمكن ناس كتير اعترضت على الفيلم ده و على المشاهد المحرجه اللي جواه لكن الحمد لله اتفرجت عليه في قناه بتحذف كل هذه المشاهد السيئه .. بجد من اول لقطه في الفيلم قعدت مركزه جدا في كل حرف قد ايه الشخصيات مرسومه صح و بعدين تقريبا الكاتب عامل حصر باهم القضايا اللي بنتعرضلها و بتمر علنا في حياتنا علشان يجمعها كلها في بيت واحد موجود اساسا في الحقيقه و شاهد على عصور مختلفه ..انا طبعا مش ناقده لكن انا حسييت ان كل واحد مرنحوت عليه الشخصيه و كأنها اساسا شخصيتو هو من اول عادل امام حتي سعيد الصالح اللي مأخدش الا مثلا مشهد واحد في الفيلم .. اساسا العبقريه انك تقدر تجمع كل هؤلاء النجوم في عمل واحد

انا بردو حديثي مش علي العمل الدرامي لكن هقول اربع مشاهد عجبوني قوي

اولاًً: مشهد المظاهره بتاعت الجامعه

ثانياً: مشهد تعذيب طه او محمد ابن عادل امام

ثالثأ: مشهد عادل امام و هو ماشي في الشارع هو و هند صبري

و اجمل مشهد شوفتو لقطه جايبه العماره من تحت لفوق حسستني بشموخ المبني و روعتو

اما لو اتكلمت عن الاحداث و الشخصيات ..عجبني قوي كللمت عادل امام لما قال احنا بقينا في زمن المسخ .. حسيت دا قوي و انا بتفرج علي يعقوبيان اولا لان كل الشخصيات بتعيش بزدواجيه يعني نور الشريف الراجل اللي ماسك السبحه في ايدو بيتاجر في المخدرات و بيموت ابنو مع نوع خاص من الانانيه الا محدوده و طبعا ابنو نفس الشئ .. عادل امام بالرغم من اخطاؤه الفادحه الا انو من جواه شخص نفسو يبقي نظيف و مش قادر مثلا ياذي اختو بالرغم من تطاولها عليه حاتم رشيد او خالد الصاوي و بصراحه انا بحيه جدا لانو عرف يلعب الدور و انا صدقتو و انا اسفه اني اقول اتعاطفت مع حالتو لان الاف الاطفال اللي بيحصلهم كده و هم صغيرين و بعدين نرجع نعتب عليهم اه مبدؤه مرفوض لكن انا حسيت ان لو حد كان اخد بأيدو كان هيبقي كويس بالرغم من قسوه الظروف عليه و هو صغير و حسيت انو طيب بالرغم من انو شخصيه شاذه الا انو في المجتمع شخصيه ناجحه جدا و رئيس تحرير جرنال فرنساوي يحترم القارئ.. اما طه و دا من الشخصيات اللي دخلت لاقلبي جدا ابن حارس العقار و اللي مشي في سكه مكنش قدها و فهم الدين غلط و حقيقي محمد عمل شغل جامد قوي خصوصا مشهد التعذيب

عباس ابو الحسن ظابط البوليس المسؤل عن التعذيب و طبعا كتير عملوا الدور ده و بردو ادوه ببراعه منهم سعيد عبد الغني في احنا بتوع الاتوبيس

خالد صالح عضو المجلس الل يقدر يخلي الهروين بدره عربيات بقدره قادر.. هندصبري و اللي جواها كويس بس الظروف خلتها تتخلي عن مبادئها .. كل شخصيه فيها اتنين ككل البشر الجانب الكويس و الجانب السئ يعني كلو بوشين علشان كده انا عجبني قوي مشهد عادل امام و هو بيقول بقينا في زمن المسخ زمن غير محدد المعالم اللي اخت فيه بتبيع اخوها و عادي و اللي الاب فيه يقتل ابنو و اللي الراجل يتنازل عن عرضو علشان شويه فلوس فعلا زمن مسخ ... انا فعلا عجبني العمل كمجمل برافو اننا نقدر نرصد واقعنا بالشكل ده

8 comments:

Anonymous said...

انا شوفت الفيلم ده على غير عادتى لأنى مش بشوف افلام عربى كتير

هو الفيلم كتمثيل واخراج كويس
لكن فى نقط كتيرة انا كنت معترض عليها فى الفيلم
وخصوصا فى مناقشتهم لموضوع الدين كل مرة بيجيبوا شخصيات سلبية وفاهمة الدين غلط
امتى يجيبوا شخصيات ايجابيه
وحاجات تتعلق بشخصية عادل امام
وفى نقطة تانية عادل امام لازم يطلع البطل الأول فى كل افلامه واحيانا ما بيكونش لايق عليه الدور

امل وافي said...

على فكره انا معاك ان دايما رجل الدين بيطلع ارهابي و انا دايما اقول اذا احنا بنصور شيوخنا كده يبقي منعيبش على الغرب

Anonymous said...

اولا انا بشكر الاستاذ محمود انه اتكرم و شاف فيلم لبلدة لانو واضح انه بيحب المستورد و اما عن الفيلم فهو رائع قصة و تصوير و اخراج و تمثيل و الاهم من دة كله انه قدر يشغل تفكيرك يا امل و تكتبي عنة دة اكيد فيلم عبقري بس صحيح يا امل انتي ازاي شوفتي الفيلم دة مع انه للكبار فقط

Anonymous said...

فى البداية اه بحب المستورد
والسبب :

اولا ياريت تكون شوفت أفلام زى بيومى افندى وإشاعة حب والقاهرة 30 والعار والكيت كات
وياريت تقولى هل فى فيلم من أفلامنا الجديدة تستحق انها تكون مع افلام من دى ؟

كل فيلم من اللى قولته فيه تمثيل بجد مش أراجوز واقف يعمل شخصية عندها تخلف عقلى وبتقول نكت

انا كنت بشوف فيلم الهروب بتاع أحمد زكى وفضلت قاعد قدام الفيلم مش عايز اسيبه مع انى شوفته كتير بس فعلا المواجهة بين منتصر ( أحمد زكى) والبوليس طول الفيلم كان فيها شوية تعبيرات عبقرية تمثيل واخراج بغض النظر عن بعض المشاهد اللى كانت مش معقولة نوعا ما

الفكرة كلها انى بحب التمثيل الجيد سواء عربى او انجليزى والقصص القوية مش قصص مسروقة من أفلام تانية أو قصة كويسة وأحداث عجيبة وحلول غير منطقية فى بعض الأحيان وفى نفس الوقت الأفلام الأجنبية - وانا مش بتكلم عن الإمكانيات وحجم الإنتاج - بتحترم أوى ان المشاهد اللى قدامها بيفهم ولازم يرضى عقله علشان يحس بقوة الفيلم

انا اشتغلت مسرح فى الجامعة وكانت تجربة جميلة جدا ومع انى مش كويس ولا حاجة بس شايف ان اللى بيحصل فى معظم الأفلام الجديدة مهزلة لدرجة ان بقالى فترة مش متابع الأفلام العربى الجديدة لأن مستواها بقى فعلا لا يطاق
وبكتفى بالعربى القديم والأجنبى

معلش انا حاولت اختصر كلامى قدر المستطاع لأنى كنت عايز اتكلم كتير فى الموضوع ده بس ياريت تكون وجهة نظرى واضحة

Unknown said...

أولا فعلا عمارة يعقوبيان حلو جدا وأنا كمان يا أمل فضلت تقريبا متنحة قدامه طول الفيلم وكل المشاهد الى انتى قولتى عليها فعلا تحفة وأنا أكتر أتنين عجبونى فى الفيلم هما محمد، وخالد الصاوى لأنهم حكايتهم فعلا قوية وحقيقية قوى ده بالأضافة الى أن موضوع الشذوذ كان أول مرة يتناول بالشكل ده ومن غير أنتقاد بس للشخصية لأ ده ليها أسباب وللأسف فعلا أن الأسباب دى بتحصل فعلا كتير واحنا دايما كنا بنتجاهلها ولما نتكلم فيها يبقى بنقول كلام عيب مع أن ده دلوقتى بقى واقع ملموس لازم نتكلم فى وناقشه .
ثانيا بصراحة يامحمود عندك حق فعلا أن الواحد نادر لما بقى بيشوف فيلم عربى ويعجبوه خصوصا لما تكون متابع الأفلام الأجنبية وقد ايه هما بيبدعوا فى كل حاجة فى الفيلم من تصوير وأخراج وتمثيل وطبعا قصة وعلى فكرة ده مش تقليل من شأن افلامنا ده حزن على حال أفلامنا الى المفروض تكون أحسن من كده.

قلمي الحر said...

انا مقدرش احكم على الفيلم لاني مش شفته ..بس اكيد في اعتراضات كتير على اللي اتقدم في مش من النواحي السياسة بقدر النواحي الاخري
بس في المجمل القصة تختلف كتير عن تحويلها فيلم ..قد تحقق نجاح أو تختخل .واعتقد أن الفيلم أخل بالقصة ..وإن لم أكن قرأت القصة ...
هاحاول اشوف الفيم وانظر نظرة درامية بحنة بعيدا عن كل شئ..بس عامة احنا فعلا في زمن المسخ

Anonymous said...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Se você quiser linkar meu blog no seu eu ficaria agradecido, até mais e sucesso.(If you speak English can see the version in English of the Camiseta Personalizada.If he will be possible add my blog in your blogroll I thankful, bye friend).

Unknown said...

اولا انتي لو اختي مكنتش هخليكي تشوفيه مش علشان حاجه بس هوه متحرر اوي و بيشرح علاقات صعب اوي اننا كمصريين محافظين طول عمرنا نتكلم فيها هيه ممكن تكون موجوده بس صعب ان احنا نناقشها في فيلم و كمان هوه قاعد 3 ساعات بيحكي عن اوسخ حاجات في مصر و كمان بيبرر كل حاجه غلط في الفيلم مفيش بطل واحد في الفيلم بيغلط غير لما يبرر غلطه و انه هوه ضحية الظروف و البلد الفاسده و برضه لازم نقول في الاخر ربنا يسامح الي كتب القصه و ربنا يستر و متشوفيش شيكاغو ربنا يستر