أفضل مئة مدونة

Sunday, December 2, 2007

حنين ليالي الشتاء









في ليلة من ليالي البرد القارص ارتديت ملابسي و هرولت لسريري كي احاول استعيد بعض من دفئ جسدي المرتعش وضعت الغطاء على جسدي انتابتني رعشة غير عادية يااااااااا لم اتحمل و لم اعرف استيقظ و لا انام قمت توضأت و صليت يارب اجرنا من هذا السقيع سلمت و جريت على سريري مرة اخرى .، رحت في ثبات عميق لم انم و لكن الحلم امام عيني لم ينتهي اين انت يا من تمنحني الدفئ اين انت و كيف صرت انا بدونك في هذا الصقيع القارص .. مر طيفه امامي شعرت بسخونه و حرارة منبعثه من هذه الجثة المثلجة ..تذكرت تذكرت كيف و هو معي لا افكر لا في برد و لا طعام او شراب فقط انظر لحرارة اللقاء .اتذكر عندما كنا معا حينما لمست يدي و ضممتني لصدرك بقوه كيف لم اشعر بنفسي عندما ارتميت في احضانك الدافئة كيف لمست شفتاه جبهتي و احمرت لها وجنتاي ها ها انا ارتعش من حرارة اللقاء ،،و انظر اجد عيناه اه من عيناه اكل هذا الحب و الشوق لي وحدي لا استطيع كفي كفي فيقول أ للحب نهاية و اقول لا حبنا بداية بلا نهاية و رجعت ارتمي في حضنه الدافئ يضمني فاشعر اكثر باني طفلة صغيرة يغمرني بحنانه،، و فجأة تظهر امي امامي الا تودين الطعام ها لالا لا اريد لا اريد ،، و اعود للحلم حبيبي لما لا تاكل و تنظر اليا هكذا،،، انا اكلت الشهد كله حينما شفتاك لمست شفتاي ،،اه من هذا الحب الي اين يأخذني الي اين ،، حبيبتي الي الحياة الابدية حياة العشاق التي لا غدر فيها و لا خيانه ... مابالك نلعب لعبتي المفضلة لعبة الصراحة ،، اسئلتك لا تنتهي ، حبيبي انا احبها كثيرا هيا هيا :: السؤال الاول : انا افضل ام كل ما رأيت من النساء ، سؤال ليس له معني انت تعرفين ، انت تهرب من الاجابه ، السؤال بصيغة اخري ماذا لو قابلت امرأة اخري اجمل و احلى ، انا اقابل بالفعل ، و ماذا ؟؟ يا حبيبتي دعك من هذا الهراء فمن يحب لا يخدع ، و لا تقارني نفسك بنساء عابرات في حياتي هذه تحب ثقافتي و تلك تحب ان اساعدها في الحياه و اخري تمارس لعبتها المفضلة في خطف الرجال ، و لو حاولت التفكير سوف اكون ظالم لنفسي ، فأنت من اعطتني الحنان ووقفت بجوارى في اقصي الازمان اتكون النهاية خيانة ,,لم اقصد خيانة و لكن ، و لكن ماذا قلت قبل ذلك انت مليكتي و حبيبتي و كل نساء الدنيا ، لا تفكري هكذا ،، حسنا حسنا السؤال هذه المرة عليك : اذا هل تثقي في حبي ، نظرت في عينيه و قلت هذه العين لا تخدع و لا تكذب انا اري بها كل الصدق و الصراحة فأنا اعرف عنك كل صغيرة و كبيرة كيف لا اثق ، اغلقي هذا الكشكول كفى اسئلة فالكلام منتهي و كل كلام القاموس لن يكفي لوصف حبي لك ،، التفت التفت يا اكنت احلم كل هذا تعود لي الرعشة مرة اخري ..
يرن هاتفي ياتيني صوته عبر الاثير يا لو تعرف كم اشتاق اليك حبيبي انا معك بالفعل حبيبتي ،،احتاج اليك،، فيقول انظري لمرآتك تريني ، حبيبي اشعر بقسوه البرد و احتاج ان ارتمي بحضنك كي اشعر بالدفئ،، حبيبتي تذكري ليالينا معا حينها فقط سوف يزول كل هذا الشعور.. حبيبي متي تعود متي تعود يااااا ويل لي من هذا البرد وويل لي من هذا الحب..

23 comments:

Anonymous said...

khokha
انا حسيت بخيبة

Anonymous said...

khokha
انتى الاول عمالة تحلمى و تعيشى و احضان و شفايف و الدنيا حلوة اية اللى دخل امك في الموضوع انتى كدة قطعتى حبل افكار القارئ اللى اندمج في الموضوع
لية كدة حرام عليكى

امل وافي said...

مساءك فل يا دودو و مرسي علي الكومنت بس انا عايزه اوضح اني مش كنت نايمه انا كنت صاحيه و دا كان حلم يقظه و اما امي مرت و سالتني علي الاكل دا لو لاحظتي فكرني بان حبيبي اما كنا بناكل كان ... كملي السطر و انت تفهميها
و مرسي انت اهتميتي بالرد

Anonymous said...

khokha
تانى حاجة مقولة (فمن يحب لا يخدع) انا اختلف معاكى شوية في المقولة دى مش اقصد ان دايما في (خداع) في الحب بس ممكن اوى يحصل لو حد عرف يوهمك بالحب دة و يخليكى تأمنى بية
انا نفسى اللى يحب يحب بجد ميخدعشى و يكون امين مع اللى بيحبة اكيد الحياة هتتغير

Anonymous said...

khokha
خلاص فهمت

Anonymous said...

يا سلام
انا يا بنتى حسيت انى فى فيلم عربى قديم
او بحلم بكابوس اصل بعيد عنك المشاعر الرومانسية بقت كابوس بالنسبة لى
خصوصا انى من ماركة خلينا اخوات
ربنا يهديكى يا بنتى وتصحى من النوم

امل وافي said...

ايه ياجماعه حرام عليكم انتم عقدتوني انا كنت متوقعه منكم تشجيع انت احبطوني انا اساسا مدونتي بتدعو للحب و الرومانسيه اسمها بقلبك و عقلك يلا نعيش الحياه يعني حب و حنان و كل المعاني الجميله ليه بس كده
اهئ اهئ اهئ

Anonymous said...

khokha
اة عيطى كمان حسى بغلطتك حسى بالندم و الغلطة الشنيعة اللى انتى عملتيها

امل وافي said...

واضح انكم غاوين نكد متبقوش تزعلو بقي و تقولو كفايه من هنا ورايح هكئبكم و متبقوش تقولو ارجعي تاني للرومانسيه ماشي اتفاق

Anonymous said...

khokha
ابقى شوفى مين اللى هيعلقلك عل الكلام اصلا
اتعدلى و اكتبى حاجات نعرف نعلق عليها
باى حبى

Anonymous said...

khokha
و خالى بالك انى انا و محمود بس اللى بيعبروكى فلو كتبتى في المواضيع دى هتخسرى جمهورك

امل وافي said...

علي فكره كده مش نافع انا هنشرها علي الفيس بوك و هتعرفي ان كان لي جمهور عريض يبعتلي و الا لا

Unknown said...

اه يا أمول الكلام الجامد ده يابنتى
وبعدين هى مامتك دايما تدخل فى الوقت الغلط ههههههه
بس والله ياأمول حلو اوى سيبك من الناس المتغاظة الى مش عجبوه يورينا الى احلى منه مش كده والا ايه؟؟؟
وكل سنة وانتى ومحمد طيبين ماشية معاك يامحمد بيتكتب فيك أشعار أهو علشان متزعلش.

Anonymous said...

يااااااه ايه دة يا بنتي الكلام دة تقوليه سنة 40 ايام ما كان الحب حب و الواد يطلع عين اهلي علي ما البت بس تبصله من الشباك مش دلوقتي يادوب يبعتلها كلمني (رسالة مجانية ) و هي تتصل بيه يقولها مستنيكي في الكافيه يروح يلاقيها واصلة قابله و تكون قايلة لمامتها بلحقلي راجل قبل ما يغلو لا و الاهل بعد كدة يتشرطوا علي ايه مش فاهم انا مع انهم المفروض ما يصدقوا ان في واحد عبر بنتهم اصلا بس يلا المهم بقي الكلام دة حلو قوي بس خلي بالك من كلامك بعد كدة عشان ميتسرقش و يتعمل فيلم بطولة قماح و تينا او عطيةو منة شلبي

prince.of.love

قلمي الحر said...

السلام عليكم
انا اسفة انى جات متاخر ، بس انت عارفة الظروف
على العموم كل تاخيرة وفيها خيرة..المهم الكلام أكثر من رائع ، مشاعر صادقة حقيقة أجد صدها في كل كلمة يامولة ..بجد يا بخته بيك ..انتى فاهمنى طبعا
ربنا يجعل حبك دائما شرابا عسولا له ويجعل حبه كوبا لايمتلئ أبدا من حبك ويظل العمر كله في حاجة إلي شرباك ليرتوى وانت بحاجة إليه لتذقيه جمال حبك
يااااارب

امل وافي said...

الله يا لولو ايه الكلام الجامد ده انا بردو اللي كلامي حلو امال انت كلامك ايه متحرمش من كومنتاتك و بصراحه كانت وحشاني جدا
و كل سنه و انت طيبه

امل وافي said...

ماشي يا برنس متحرمش بس متخفش محمد قماح اما كلمنا علي السيناريو الجديد قلتلو بشروطي و هو الحمد لله وافق هههههههه
ميرسي علي الاهتمام

امل وافي said...

حبيبتي خفاقات كل سنه و انت بالف خير و صحه و انت عارفه ماما كده علي طول مش وقتها خالص بس مش مهم علينا الاستحمال و ميرسي ليكم كلكم

فتحي الشيخ said...

البوست ده خدني بعيد الله يسامحك
بصرف النظر عن كونه موجود او لا بس انا حبيت البوست وشكلي هاكون ضيف دائم في المدون
وكل سنة وانتي طيبة

امل وافي said...

مرسي يا استاذ فتحي علي المشاركه و يارب دايما تكون زبون دائم

DR.HAMAS said...

الله الله

ابداع حقيقى

ما شاء الله

انا أعشق الأحلام

و حوارك متقن جدا

ربنا يكرمك



د.حمـــــاس

Unknown said...

يااااااااااااااااااااااااااااه
انتي بتفكريني باحلامي الوردي قبل ما اغوص في بحور العقل و ابقي من رواده كمان و انسي الجنون رغم اني عايشه علي ارضه
بس تعرفي انت حسستيني اني محتاجة للدفء كاني انتي
يعني حسيت بكل كلمة بتكتبيها

رائع و الي الامام و ولا يهمك من حد
هههههههههههه
معلش يا خوخة معلش يا محمود
انا بقول الحقيقة غصب عني


سلام
yasso
ياسمين
ملكة ارض الاحزان
و عاقلة ارض الجنون

امل وافي said...

مرسي اوي يا دكتور و مرسي قوي يا سمسم انا فعلا سعيده بمشاركتكم و كلامكم الجميل ده فعلا شكرا