أفضل مئة مدونة

Sunday, May 13, 2007

يوم التكريم


صباحكم فل يا كل صحابي ،، معلش بقالي كتير مكتبتش لاني و زي ما انتو عارفين فكره مدونتي قايمه علي الرومانسيه و الفرفشه و الحاجات اللذيذه فيعني بحاول اني مكتبش اي حاجه ،، انا انهارده هكلمكم عن يوم انا بجد كنت فرحانه فيه قوي ،، الاول للي ميعرفش ان عندنا في المنصوره افتتحوا اول محطه راديو و تليفزيون للجامعه و سموها muc او قناه جامعه المنصورة

انا طبعا اول ما عرفت يعني مش عايزه اؤلوكم انا عملت ايه اتهبلت و رحت قدمت فورا لاني و كل اصحابي عارفين ده هوايتي الالي و الاخيره اني ابقي مذيعه بالرغم عن الظروف ،، و مش هطول عليكم غير اني اقولكم اني عملت برنامج في التليفزون و واحد اخوه في الراديو و قارئه نشره في التليفزون و استطرادا انا انا مبحبش الا النشره بحس فيها بقوه فظيعه و بحس اني متميزه فيها بشهاده الناس اللي يعرفوني و الجميل فيها انها غير شخصيتي المهرجه خالص ،، المهم بقي اللي انا كنت هحكيلكم عنو هو يوم التكريم ،، دا يوم كان لكل العاملين بالقناه يعني حبه تحفيز و بما اني من اعضاء القناه فكان لي نصيب من التكريم،،، كان يوم 12 /5/2007 يعني من يومين اولا انا كان نفسي الدنيا كلها تحضر بس كانو محددين 2 او 3 بس اللي يجو ،، كلمت اصحابي في الشغل علشان هيبقي معاهم كرنيهات و رحت انا و ماما و زوجه خالي و بنت خالي و بنت خالتي ،، و صلت للقاعه 7 و نص زي مكان مقرر ان الحفله تبدأ و قعدت استني ان حد يعبرني من صحابي و زميلي ،، لا حياه لمن تنادي بالرغم اني مكلماهم نافر نافر بس ،، و فجأه ظهر زميلي العزيز هاني شيحه و هو حالق راسو ظلبطه طبعا في البدايه انا شبهت عليه لكن فجأه عرفتو دا بعد طبعا مكلمني و لولا كده كنت هقعد طول الحفله اشبه ،،، تقريبا كان بيحتفل بيا بس على طريقتو ،، ابن حلال اخيرا واحد عبرني ،، و بعدها جاءت غاده مصطحبه ابنه خالتها سمر و قعدو في اخر بنش و اتفقنا يصيتوني مهو مش يوم عادي ،، و الحفله بدات 9 و نص يعني بعد ساعتين من الميعاد ،، اه نسيت اقول ان محمد خطيبي كان في مصر فكان مش نافع يجي اما الباقي ففي واحد كان في دمياط و التاني كان مسافر مصر و مكنوش عرفين يجو بس الحمد لله اللي كانو موجودين كانو كفايه يعني سدو ،،،و جاءت لحظه التكريم ،،، ان ااان تش امل ممدوح وافي ،، يارب يارب حد ينطق ايه ده لقيت تسقيف حاد يصحبه بعض الصفافير و صوت ياتيني من اخر بنش كل دي جمايل و دا كان صوت هاني اللي كان حالق زلبطه زي مقلتلكم ياريتو منطق بس و الله كتر خيرهم و بعدها بلحظات لقيته غاده و الشله اللي هي مكنتش موجودهه اساسا استاذنو علشان يمشوا مهما قاموا بالواجب اهو ،، كان نفسي يقعدو شويه بس معلش كتر خيرهم ،، بعد التكريم كانت الحفله ،، يا قد ايه كانت جامده تخيلوا كل الشباب فرحان بحاجه بجد بتاعتنا و اتكرمنا عليها قعدوا يرقصوا و يصفروا و يظغرطوا و الكل كان واقف ،، و طبعا انا كمنت المفروض العاقله اللي فيهم و دا مش عقل مني اني مقمتش معاهم لكن نظرا لوجود قطبين من العائله و هما مرات خالي و ماما فطررت اسفه اني اقعد زي اللي انا قاعده عليه يعني كان الامر ميخلاش من بعض التسفيق علي انغام الموسيقي و اصوات اصحابنا في القناه و بعدين و بعدين اه نجوي بنت خلتي نظرا لانها اساسا بتنام من تسعه بالليل و الساعه دلوقتي 11 و حبه فتزحلقت في الكرسي و نامت و مرات خالي الحقيقه كانت هتموت علشان تتفرج علي المسلسل اصلها متابع جيد جدا للمسلسلات اما ماما فكان الوضع مختلف كانت عايزه تقوم علشان بابا ميقعدش لوحدو و انا و ندي بقي عيزين نقعد علشان بصراحه كانت حفله جامده

بس رضخت في النهايه للاوامر و مشينا من الحفل و انا حامله في يد شهاده التقدير و في اليد التانيه مانجشه في مرات خالي و عقلي مبطلش يقول ،، قد ايه انا فعلا بحب المهنه دي قوي و لو رجع بيا الزمن تاني بردو هتمني ابقي مذيعه
نسيت اقولكم اني و لا واحد من التحف اللي كانو موجودين صورني
حسبي الله و نعم و الوكيل

25 comments:

Anonymous said...

طيب احنا مالنا بالحكاية دي هتفدنا بايه خالتي ومرات خالي ونجوي الي نامت ايه المفيد في الحكاية دي عاوزين كلام مفيد لو سمحت يا استاذة امل وافي
نوني

امل وافي said...

و الله دي مدونتي يعني اكتب فيها اللي عجبني و الا علشات قلت انك كنت نايمه

Anonymous said...

ياسيدى على الناس الى بتتكرم مبروك يا جميل عموما.
بس انا الحقيقة بعاتبك برده يعنى ميصحش بجد الى انتى قولتى ده بجد يعنى ميصحش يعنى ده كلام
عزمتى العيلة كلها وبتقولى واخدة 2 او 3 ده انتى كان ناقص تعزمى البلد كلها والناس بتستغرب ليه دايماالحفلات عندنا فى مصر غير كل الحفلات اصل احنا مش بنمشى لوحدنا بناخد العائلات كلها.هههه
عموما يا ستى مبروك بس مش كنتى تعزمينى يعنى هى جت عليا هههههه
دودو

امل وافي said...

معلش يا دود بس انا بجد مش عارفه مين اللي معايا

Anonymous said...

khokha
بلاش فضايح أكتر من كدة
ليكوا بيت يلمكوا افضحوا بعض فية
بلاش علنى كدة
و انت مش علشان بنت خالتك معاكى تعملى فيها كدة أحمدى ربنا انها عبرتك و جت اصلا
المفروض كل يوم الصبح اول حاجة تبوسى اديها

Anonymous said...

islam elhawary
والله يا جماعه انا مش عارف اقول ايه بس بجد مبروك على التكريم ده اى نعم هى ورقة لحمة بس احسن من مفيش بس يا جماعه برضة على الواحد يبقى كدة تمام لازم يقول حاجة أمل مقالتهاش علشان نبقى على نور انا واحد من اللى كانت امل قايلالهم على ميعاد الحفلة بس لما الاخ هانى بين قوسين ابو زلبطة مع الاعتذار لشركة الانتاج اتصل بيا وقاللى ان هو مستنينى هناك انا قلتله انى مسافر مصر بس المفاجاة بقى ان امل وهى مروحة شافتنى ماشى عند الثانوية بصراحة كتر خيرها انها مفضحتنيش فى الشارع بس انا مش عارف ليه هى مش مصدقة ان انا رحت مصر ورجعت فعلا وانا برضة بضم صوتى لصوت امل واقول للأخت غادة والاخ هانى بين قوسين ابو زلبطة ليه محدش صورها ......

امل وافي said...

طبعا و زي ماانت قلت بس شكلك عايز فعلا فضيحه
اولا الساعه كانت 8 ساعه ما هاني كلمك و كنت انت لسه مسافر و انا شايفاك الساعه 12 و نص يعني لوقسمنا المسافه علي الزمن يطلع الوقت
بردو متلحقش تسافر و تشتري حاجات و تيجي يعني انا سترت عليك و انت بقي اللي ناوي على فضيحه
شكرا يا سيدي علي العموم

Anonymous said...

ISLAM ELHAWARY
انا عاوز اقول بس ان هانى لما بين قوسين زى مانتو عارفين كلمنى كانت الساعه 7.40 وهى شافتنى الساعه 12.30 يعنى الحق اروح واجى خصوصا ان احنا مكناش رايحين نشترى حاجة دا صديقى اللى انا كنت رايح معاه كان ناسى حاجة تبع الشغل بتاعه فرحنا جبناها وجينا على طول وشكرا على توضيعى...

امل وافي said...

اسلام يا هواري انا مش هرد عليك و متحولش تبرر الموقف

Unknown said...

طول عمرك رغااااااااااااااااية .....أعمل فيكي ايه الزء بؤك بلزء علشان تبطلي رغي أنا لسهه سامعة الكلام دة كله في التليفون امبارح يا ساتر
بسمة ابوالوفا
قطاع الاخبار

Anonymous said...

khokha
شوف يا اسلام اصل انت متقنعشى البنية ان انت "لا سحر ولا شعوزة"رحت القاهرةورجعت نقول من الساعة 7 و رجعت على الساعة 12 لية يعنى انت كنت ماشى في الصحرا الطريق من هنا للقاهرة فاضى و لو قلنا انة فاضى بس اللى انا متأكدة منة ان القاهرة مش فاضية دة الواحد بيغلب على بال ميوصل لاى مكان تقوم انت تقول رحت بسرعة و رجعت لية ان شاء اللة هبل هوة ولا اية .انا مش عاملة عليك انا عاملة على زعلها هية علشان هية كان نفسها كلكوا معاها في حاجة زى دى
.

وكفاية يا اسلام هياسة عليها
يلا كفاية كدة عليكو

Anonymous said...

khokha
انا بعتب عليكى يا أمل علشان هانى ميستهلشى منك اللى انت قلتية علية دة و خليتى واحد زى اسلام يتساخف علية و هانى الوحيد اللى جالك أول واحد و عملك واجب و صيتك في الحفلة وفي الاخر
تكتبى علية كدة لأ لأ لأ
كدة حرام عليكى
انا زعلانة زعلانة زعلانة

شكرا

taysser said...

ايه الحلاوه دى يا بنتى والله واتصيتنا وبقينا بناخد شهادات تقدير اصل انا داعيالك عقبال ما اشوفك على الجزيره وفى البوتاجاز والتلاجه. واحييكى على اصحابك اللى معبروكيش ولو كنتى قلتيلى اكيد اكيد مكنتش هعبرك برضه دا عادى. اما اللى عبروكى فكتر الف خيرهم بوسى ايدك وش وضهر وبلاش تطمعى فى انهم يصوروكى كمان دا يبقى افترا. اما عن اسلام فطبعا انا مش مصدقه ولا كلمه من كلامه واضح انك دعيتى الشيخ مرجان اللى بقدرة قادر سافر القاهره على البساط وجه فى لمح البصر يا بنتى ابقى اختارى الناس اللى بتدعيهم صح يعنى ناس تستاهل.وبالنسبه للعائله الكريمه بلاش تخديهم معاكى تانى عشان متتخنقيش وعلى رأى غاده بلاش فضايح.وطبعا اسلوبك فى البلوج رائع جدا صحيح هنك رغايه ولكاكه بس ييجى منك اهو مسليه وخلاص وربنا يخليكى للغلابه.تمنياتى بالتوفيق والى الامام دائما.ويجعله عامر. Taysser

TiGeEr said...

سلامو عليكو
ازيكو يا شباب ويا كل اللى قريتو البلوج بتاع أمل .
بادئ ذى بدء احب اعرفكو بنفسى
انا يا جدعان واعوذ بالله من كلمة انا هانى شيحه الوحيد من كل اصحاب امل اللى راح عشان يعمل معاه واجب ويسقف ويهيص عشان هى قال ايه اتكرمت مع انى احب اقول هنا ان كل القناه اللى امل فيها اتكرمت اللى هو الراجل كان قدامه حوالى ربع مليون شهادة تكريم وزعهم على كل اللى قابله يعنى انا لو كنت رحت سلمت عليه كان ادانى شهادة تقدير المهم - نرجع مرجوعنا الأولانى - انا أصلاً كنت رايح على اساس ان احنا كلنا رايحين انا وعادل وإسلام وغاده عشان دى صاحبتنا برضة وأصول نشرفها ونقف جنبها فى لحظة زى دى . المهم ماطولش عليكوا قولو طول اللى راح انا وغاده بس ,والنجم المعلم الكبير إسلام الهوارى أكلمله فى التليفون قال ايه مسافر مصر مع انه وبشهادة الشهود كان بيتمشى على شارع البحر -ماعلينا- كل ده كوم واللى هو قاله على البلوج هنا كوم تانى--->>> ( لما الاخ هانى بين قوسين ابو زلبطة ) أحب أقولك مقولتين عن موضوع الزلبطة ده - أولاً: لو كان الشعر عزيز ماكنش طلع للمعيز
ثانياً : إن انا حالق شعرى وهايطلع تانى انت بقى تعمل ايه فى الوطيان اللى انت فيه
وأخيراً يا جماعه أحب اهنى أمل على تكريمها وبجد هى تستاهل لأنها مذيعة جامدة جدأ
وبتوجة بالشكر لكل من وقف جنبى ودافع عنى فى غيابى وقال كلمة حق وانا بكلامى ده ان كنت بقصد حد فأنا بقصد الغاليه بنت الغالين غادة اللى دايماً معروفة بمواقفها الشجاعة ووقوفها فى وش كل الواطين واللى بين قوسين (إسلام)

Anonymous said...

khokha
ميرسى كتير على الكلام الحلو اللى أنت كتبتة عليا -انت لو مش أصيل و جدع مع أصحابك مكنتش هكون جنبك بس انت تستاهل ان الواحد يكون جنبك و أنت أكبر من أنك ترد على واحد زى اسلام -الكبير كبير بمواقفة و انت أكتر واحد أسبت وجودك يوم التكريم
وبرضة منساش أنك مسبتنيش يومها لوحدى و فضلت موجود لحد مروحنا كلنا
ودة يدل أنك فعلا طيب و أصيل

و اخيرا ربنا يديم المحبة بنا

امل وافي said...

نعم يا ست غاده انت و الاستاذ هاني انت هتغنو علي بعض ،، هي الغاليه بنت الغالين و هو جدح نعم

Anonymous said...

islam elhawary
يا جماعه اعذرونى انا مش حرد على حد ولا حتكلم مع حد كل اللى انا عايز اقوله هما كلمتين انا اتشفرت وشكرا

taysser said...

الف مبروك يا اسلام على التشفير اللى انت اشفرته عشان تبطل كدب اصل الكدب ملوش رجلين.أما عن الانسه غاده و الاستاذ هانى فأنا رأيى يا امل انك تعملى المدونه باسمهم احسن عشان يغنوا على بعض براحتهم.ويجعله عامر

Meshmesh said...

يا سلام يا امل هانم؟؟؟
كل دول عرفو وانا ولا عبرتينى و لا عرفتينى اساسا !!
اصل هما اصحابك جنبك وانا خلاص بقيت بعيده.
شكرا

قلمي الحر said...

مبروك ياجميل ..واسفة انا ردت متأخر , بس انا كنت بتعابك وكان بقالك فترة مش بتكتبي
المهم مبروك , ويارب اشوفك اكبر مذيعة فيك يامصر , ومذيعة نشرة في التليفزيون المصري بدل العاهات اللي فيه
مبروك تاني يا أمولة
علا
على فكرة وحشتنيييييييموووووووت
وسامحني لو مش بسأل ضغط المشروع والشغل , بس دايما ابعت السلامات مع محمد

Anonymous said...

مبرووووك
معلش متأخرة جدا جدا
بس يلا حصل خير

وبالمناسبة هانى دايما صاحب واجب بغض النظر عن حلاقة شعره
لما كنا فى المسرح وجت لحظة التكريم العظيمة وحنسمع اسم الكلية العريقة كلية الحاسبات
وحنستلم درع المركز....... السادس
محدش كان بيشجع غير هانى وكمال
حتى احنا الكاست والممثبين محدش كان بيشجع مننا طبعا علشان المركز المتقدم اللى حققناه
يلا يا هانى ولايهمك
محمود يس

Anonymous said...

khokha
أصيل و الله يا محمود يتعرف تقدر الناس انا بحييك على الكلمتين الحلوين اللى على هانى و على فكرة هوة الوحيد اللى عمل لأمل وضع يوم التكريم بتعها بس هية للاسف خزلتة فى كلمها عنة دة حتى أقاربها معبروهاش ولا انا شخصيا بس الشهادة لله هانى جامد في التشجيع
يخلية لينا دايما يا رافع راسنا انت يا معلم

Anonymous said...

khokha
اية يا اخت امل حرما قرائك من موضوعاتك الشيقة لينا نسيانا و لا اية طب عبرنا يامعلم عايزة حد أفضل اضحك علية

oum mariam said...

مبروك يا أمولة على التكريم و على البلوج و لو إنك جبانة و ما بعتى ليش غير متأخر و بعدين إيه حكاية إذاعة الجامعة دى و أقدر أسمعها إزاى مش تعرفينى الحاجات دى يا بنتى على كل الأحوال ألف مبروك إللى عنده حلم و هدف فى حياته لازم ربنا يوفقه و يحاول يحققه مهما كانت ظروفه و بعدين يختى بلوج عن الرومانسية و الحب بس !
ماكل حاجة فى الدنيا ممكن تبقى حب و رومانسية لو إحنا شايفنها كده .

khokha said...

والله وحشتنى جدا الايام دى