أفضل مئة مدونة

Wednesday, October 17, 2007


اولا كل سنه و كل صحابي طيبين و بخير و يارب يكونوا قضوا العيد بخير و يكون الكحك معملش اي مشاكل و ميكونش في زيادات في الاوزان،، ثانيا بقي بتمني ان كل واحد يكون خرج من رمضان بحاجه جديدة

تعالو بينا نحكي تجاربنا مع رمضان هل رمضان السنه دي كان مختلف و لا زي اي رمضان تعالو مل واحد فينا يقول التجربه

و بما اني انا اللي بقترح فانا هقول الاول

طبعا بعيدا عن صلاه الفجر و التراويح الحمد لله المصحف خلصتو مره و نص طبعا ادائي قل لاني كنت بخلصو بالاربع مرات ..الحقيقه رمضان مر بسرعه قوي و الواحد ما بيلحقش يعمل كل اللي هو عايزه في مجرد شهر،، طبعا بقي لو اتكلمنا على رمضان في مش هننسى ابدا المسلسلات و اللي كانو ازيد من اربعين مسلسل،، انا تابعت يتربي في عزو و قضيه رأي عام كفايه جدا

ليله الوقفه كانت جميله قوي السنه دي فجأه تعبت و جبولي الدكتور و على رأي عادل اما مديلو حقنه كبيره و الله كانت بشعه و بالتالي مصلتش صلاه العيد طبعا حاجه بيخه جدا خصوصا ان العيد ميبقاش عيد من غير صلاته .. لكن من الملاحظ و اكتر حاجه كانت معانا على طول في رمضان اننا مش بنسمع اغاني و قنوات الاغاني طبعا متشاله و بدلها كانت قنوات الرساله و المجد و العفاسي لكن و الله بعد فطار يوم 30 كانت زووم و ميلودي و روتانا موسيقى منورين و طبعا بعد مقاطعتنا الكامله للاغاني اهو بنسمع دلوقتي من اربع لخمس ساعات في اليوم

نفسي اعرف بجد بعد كل واحد ما يحكي تجربتو خرج من رمضان بايه .. انا عن نفسي دعيت كتير و يارب الدعاوي دي تكون من نصيبي لكن بردو زعلانه من نفسي في حاجات مقدرتش ابطلها .. يارب يبلغنا رمضان الجاي علشان يمكن نتوب للابد

4 comments:

قلمي الحر said...

السلام عليكم
كل سنة وانت طيبة يا مولة
بالنسبة لى للأسف رمضان مر بسرعة ومش لحقت اعمل اى حاجة ، يادوبك صلاة التروايح وقيام العشر الاواخر ..مع انى كنت اتمنى اعمل اكثر من كده ربنا يقدرنا اعمل فى غير رمضان ولغاية رمضان الجاى
بالنسبة للمسلسلات ..تابعت رأي عام واللملك فاروق

Anonymous said...

بصى يا حبى رمضان دة كان جميل بس برضة معملتش فية كل اللى انا كنت نوياةمثلا انا كنت بختم القرآن اكتر من مرة ايام الفضا بأة بس دلوقتى اكيدلأة و برضة كنت الحمد لله محافظة على الترايح في الجامع و القيام و كنت والله بحاول انجز فية حاجات كتير و كنت بحافظ على اللبس و الكلام مع الناس و كنت بحاول برضة اعيش الجو الرمضانى العفيف دة و كنت بدعى ربنا يغفرلى ة يتقبل منى و كنت بدعى لكل اصحابى معاياو ان شاء الله يتقبل منى الدعاء دة بس يا ستى اما بالنسبة للتلفاز فكان برضة مسلسل واحد و كنت مختارة اهيفهم بتاع (ماجدة زكى)بس باة
فاصل و بعود

Anonymous said...

khokha

بصى يا حبى رمضان دة كان جميل بس برضة معملتش فية كل اللى انا كنت نوياةمثلا انا كنت بختم القرآن اكتر من مرة ايام الفضا بأة بس دلوقتى اكيدلأة و برضة كنت الحمد لله محافظة على الترايح في الجامع و القيام و كنت والله بحاول انجز فية حاجات كتير و كنت بحافظ على اللبس و الكلام مع الناس و كنت بحاول برضة اعيش الجو الرمضانى العفيف دة و كنت بدعى ربنا يغفرلى ة يتقبل منى و كنت بدعى لكل اصحابى معاياو ان شاء الله يتقبل منى الدعاء دة بس يا ستى اما بالنسبة للتلفاز فكان برضة مسلسل واحد و كنت مختارة اهيفهم بتاع (ماجدة زكى)بس باة
فاصل و بعود

Anonymous said...

khokha
اما بالنسبة للعيد فهوة كان عيد مختلف جدا أول يوم مع أهل ماما و تانى يوم مع أهل بابا و كان طبعا و بجد والله احلاهم تالت يوم كنت مع انتيمى اللدود (أمل)ورحنا خرجنا مع بعض و اتغدينا و اتمشينا وبرضة كالعادة كانت هتخبطبى عربية بس بأة فكان يوم حلو اوى
ربنا يخليكى ليا يا (أمل) و مايحرمك من حوادث عربياتى ابدا